söndag 24 februari 2008

Den som spar han har...

...ett rent helvete när han ska flytta. Idag har vi städat vindsförrådet. Jag har fasat för denna dagen sen september. Sånt som är riktigt jobbigt skjuter jag gärna framför mig så långt det bara går. Vinden har varit ett ångesthot i flera år. Resultatet ligger nu i 4 sopsäckar och 2 till UFF. Hoppas att de gillar 80-tal.

En del av dagens fynd:


1 st vit knytblus (från tidigt 90-tal, jag hade en lite annorlunda kroppsform då)


1 st påse med blandade trasiga krukor


2 par cowboyboots -inte så heta som man kan tro


1 par skor med kilklack -NOT hot


1 påse innehållande en ny diskborste, en tom flaska jägermeister, ett oöppnat paket skurtrasor, en trasig bh och en putsduk för glasögon


1 st brun hurts -troligtvis IKEA sent 70-tal


1 par svarta Speedo badbyxor (som såg extremt små ut kan tilläggas)


Samt ett okänt antal plagg där prislappen fortfarande satt kvar. Dessa går oavkortat till UFF.

Dessutom hittade jag ämnet för dåligt samvete 1994. Den sommaren var jag i Malmö för att hälsa på en kompis. Lägligt nog inleddes klädrean i Köpenhamn just den veckan och vi hade ett smärre shoppingsafari på Ströget. Plötsligt sprang jag på en ursnygg kjol. 1200 kr på rea! Jag var bara tvungen att ha den! Ett sjukt reapris även idag... Jag kommer ihåg att jag började svettas när jag stod vid kassan och skulle betala.

När vi kom tillbaks till Malmö hittade jag också ett par Harley Davidsson-boots med snörning fram. Var tvungen att ha dem också. På kvällen var vi ute och jag var hetare än hetast (kom ihåg: 1994). Dagen efter var jag tvungen att be mamma skicka pengar till tågbiljetten hem till Göteborg.

Väl hemma i Göteborg var jag ute en sväng igen i min nya dyra kjol. Vad händer? Jag välter en öl. Den dyra kjolen, alldeles nerölad, läggs i kallt vatten och blir....väldigt liten. Väldigt smal och väldigt väldigt kort. Förtvivlad rafsar jag fram tvättrådsetiketten. Där står tydligt och klart ENDAST KEMTVÄTT. Dyra kjolen förstörd, mamma arg och jag alldeles förkrossad.


Kjolen har jag sparat som straff och en påminnelse om att inte handla över sin förmåga och att titta på tvättrådsetiketten i alla plagg jag köper. Däremot tycker jag fortfarande mycket om öl.

Sambon blev lite chockad över hur mycket babykläder som inhandlats. Jag blev faktiskt förvånad själv med tanke på min föräldrapenning var på ca 5000 kr i månaden under mammaledigheten. Inte konstigt att vi inte hade pengar till mat vissa perioder.


Det bästa är att vi inte ens blev färdiga. Vi har en del kvar. Men vänta lite...Hushållsnära tjänster kan man ju göra avdrag på...Hm. Näe, ingen annan människa ska behöva röja i vår röra.

ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ska jag spara så mycket skräp igen. Redaktionen för "Rent Hus" på fyran hade gnuggat händerna av förtjusning om de såg vår vind. Snacka om konsumtionssamhälle...











Inga kommentarer: