tisdag 19 februari 2008

Avskuren

Min telefon är död! När man ringer till den hörs en röst säga" Det går inte att komma fram pga nätverksproblem". Nätverksproblem? Jag gick in på Comhem, klickade på "driftinformation" men där står det: "Det finns inga störningar som berör dig just nu". Nähä?? Konstigt att telefonen är död pga nätverksproblem då. Usch, jag är verkligen inte bra på sånt här.
Jag kopplade ur alla sladdar ur modemet, kopplade i dem igen - död.

Jaja, sambon får fixa detta när han kommer hem. Men det hade varit skönt om jag lyckades själv. Stoltheten.

För ett tag sen lyckades jag få in ett litet virus i datorn. Inte så litet förresten. Viruset började nämligen kopiera filer från hårddisken. Oops!
Lite lätt svettig ropade jag på sambon som kom springande märkbart irriterad. Jaha, sa han. Nu får du väl fixa detta då. Men det kan jag inte sa jag. Nähä sa han. Då får vi väl slänga ut datorn då. Jag kokade av ilska. I min värld är det bättre att fråga om hjälp när man inte kan. I hans värld har man inte vi datorn att göra om man inte kan reda upp det man har ställt till med. Det slutade med att vi fick installera om hela datorn. Det tog större delen av kvällen. Efteråt fick jag stränga förhållningsorder. I princip ville han belägga mig datorförbud - i alla fall ett litet tag.

Annat är det på mitt jobb. Där är jag Computer-Hero. Där är jag min avdelnings svar på Lisbeth Salander (hackern i Stieg Larsson-trilogin). Att detta beror på att de andra saknar all form av datorkunskap bryr jag mig inte om. Computer-Hero.

Inga kommentarer: