fredag 28 mars 2008

Mars & Venus


Kvinnor och män, girls and boys, hombres y mujeres. Det är bara att konstatera. Vi är från olika världar. Inget fel i det, men vi tänker helt olika.

Ett exempel på detta är våra olika tankar på hur det ska bli att bo i huset. Jag ser mig själv i trädgården. Jag är brun och jättesmal, konstigt...Jag klipper lite här, petar lite där...och hela tiden lika ljuv och lycklig. Jag ler mot lilla "k" som springer runt i vit klänning och jagar fjärilar med håv. Hon är lycklig. Sambon vinkar glatt när han hoppar ur bilen framför huset. Det är ett skimmer över hela bilden.

NOT! Nä, riktigt så illa är det inte med mina drömmar. Även om det hade varit skoj om det var sant. Klart är dock att sambon tänker mer logiskt och praktiskt än vad jag gör. Han retar sig ibland på att mina idéer oftast bygger på att det är han som ska lösa dem. Och i sanningens namn är det ju inte riktigt rättvist. Å andra sidan kanske han inte ser allt som jag gör. Så är det. Livet är inte alltid rättvist och förhoppningsvis kompletterar man varandra så att udda blir jämt skägg så att säga.

När man gör adressändring får en del företag också reda på att man ska flytta. I går ringde så en dam från ett av de större försäkringsbolagen. Hon ville bara kolla så att uppgifterna om ny adress stämde. Ska ni flytta från lägenhet till lägenhet då eller? frågade hon. Nä vi ska flytta till hus, svarade jag. Jaha, då får ni mycket jobb. oj, oj, oj! Man inser aldrig hur mycket jobb det är, fortsätter hon. När man väl har börjat riva i ett hörn slutar det aldrig. oj, oj, oj! Ja, jo så är det säkert, säger jag och undrar hur många kraschade äktenskap och dåliga husköp hon har gått igenom. Tur att hon inte var ifrån Villaägarnas Riksförbund.

Men hon önskade mig en fortsatt trevlig dag i alla fall.

Inga kommentarer: