torsdag 27 mars 2008

KP

Sen jag var ca 7 år gammal har jag haft knottror på överarmarna. Inget dödligt, men fruktansvärt irriterande - särskilt under tonåren. De kliar inte, bara irriterar. Jag avundades de med slät gyllenbrun hud. Själv såg jag ut som en flådd kyckling.

Så idag när jag satt framför datorn gjorde jag en google-sökning och hittade åkomman: Keratosis Pilaris. Detta är ju fantastiskt! Jag har KP! Tydligen klassas det inte som en sjukdom, mer som en hudåkomma. "Keratosis pilaris är en ärftligt betingad förhorningsrubbning med uppkomst av små hornpluggar lokaliserad till s.k. follikelmynningar, utförsgångar från hårsäckar i huden." Det låter ju jätteläbbigt...jag gillar inte hornpluggar!

Tydligen har ca 50% av världens vuxna befolkning denna lilla åkomma vilket ju borde innebära att hälften av mina vänner eller jobbarkompisar också borde springa runt med knottror på kroppen. Hitills har jag inte träffat på nån...konstigt.

Vi har tydligen en klubb också - i USA så klart. En knotterklubb...Där finns väl klubbar för det mesta.

Tyvärr finns inget botemedel förutom krämer med karbamid eller salicylsyra som kan förbättra. Kanske borde smörja in mig med Treo då?

Fast det är kanske bättre att vänta på sommar, sol och salta bad. För då försvinner de små jäklarna också nämligen!

Vi är snart där. Hej då irriterande keratosis-knottror. Välkomna tillbaka till hösten. Då har man ändå så mycket kläder på sig att ingen ser er. Så det så!

Inga kommentarer: