onsdag 19 september 2007

Lite Om Film


Jag har blivit lite av förälskad i svenska men även danska filmer. Allt började med "Adam och Eva". Innan dess tyckte jag nog att svenska filmer var rätt så töntiga. Men Adam och Eva har jag nog sett hundrafemtio gånger säkert, sen följde "Det blir aldrig som man tänkt sig", "Älskar älskar inte", "Tillsammans", "Klassfesten" och många fler. För inte så länge sen såg jag "Underbara Älskade" och blev smärtsamt påmind om att det faktiskt gäller att ta vara på nuet och sina nära och kära. Jag har också varit på bio (händer alltför sällan) och såg Martina Haag i sin "Underbar och älskad av alla" som var en fullständigt underbar tragikomisk film och som dessutom hade ett underbart slut.

Häromkvällen såg jag och min sambo Susanne Biers film "Efter bröllopet". Jag säger bara Mads Mikkelsen. Oj, vad bra han är! På ytan verkar allt så bra men här lurar hemligheter och dessa avslöjas givetvis på bästa möjliga ställe, på ett bröllop. Rolf Lassgård var också bra, även om jag tyckte att han spelade över lite ibland, men vad vet jag? En bra film var det i alla fall.

Ikväll tänkte jag se "Harrys döttrar".

Andra filmer jag fullständigt älskar är:

"Mitt Afrika" Fråga mig inte varför, den är bara vacker.
"Höstlegender" Brad Pitt - behöver jag säga mer?
"Där floden flyter fram" Se ovan
"Seven" Se de två ovanstående. Dessutom är Morgan Freeman med - oslagbart!
"Kalifornia" Brutal
"Livet från den ljusa sidan" och slutligen "American Beauty".

Vi får se vad Harrys döttrar gör för mig.

Inga kommentarer: