tisdag 17 mars 2009

Sunny-Day

Äntligen kom den, solen alltså. Man känner hur livet börjar återvända...Energin börjar komma tillbaka och man längtar ut.
Jag är en av de som egentligen borde gå i ide i oktober för att krypa ut någon gång i mitten på mars. Finns det EU-bidrag man kan söka för sånt? Det borde det göra.

Det är snart dags att lägga bort de svarta och grå vinterkläderna och ta fram de vita och svala kläderna. Jag skulle verkligen behöva förnya min garderob och för att kunna göra det så skulle jag också verkligen behöva vinna lite pengar... Jäkla oktober-storm som slog sönder vår båt så att vi får betala en skyhög självrisk.

Nä, så illa är det väl inte. Jag får prioritera bort maten bara. Nudelsoppa resten av månaden. Skämt åsido. Jag ska faktiskt unna mig nåt snart. Det var ett tag sen faktiskt. Jag har lagt pengar på annat. Jag har köpt mycket saker till hemmet. Saker som gör att jag ändå uthärdar den mörkaste tiden på året.

Snart ska jag ta tag i rabatter och annat. Sambon tycker att jag mest går runt och tittar i trädgården. Att jag gärna skulle gå runt i klänningar och gummistövlar precis som Leila på TV gör. Det kan ligga lite sanning i det faktiskt. Jag tycker faktiskt att det är rätt kul med trädgård. Jag försöker läsa i böcker och på nätet om förkultivering, beskäring och annat.
De som bodde i vårt hus från början var otroligt trädgårdsintresserade och planterade "smarta växter" som sköter sig själva. Det gäller bara att hålla allt vid liv och däri i ligger ett visst ansvar. Jag missade t.ex att beskära vindruvorna i växthuset i januari. Det gjordes inte förra året heller och det blev vindruvor i alla fall. Hur goda som helst. Jag får lära mig under tiden.

Jag ska få igång rabarberna och pionerna i år. Det är min mission. Förra året skrumpnade dem bara bort. Lite mer kryddor hade varit lite trevligt. Och stockrosor. Det har jag alltid velat ha. Jag köpte fröer och ska så dem inne på förnsterbrädan så får vi se vad som händer.

Sen när de blommar ska jag sitta i klänning och gummistövlar och reta gallfeber på sambon. Precis som Leila på TV.

Inga kommentarer: