måndag 16 mars 2009

Grey-Day

Idag är det gråare än gråast och inte alls så där vårigt som man har inbillat sig att det skulle vara.
För några timmar sen var jag på Apoteket i Stenungsund. Jag skulle hämta ut senaste dosen Kåvepenin till lilla K som fått luftvägsinfektion och tillhörande 40+ i feber.

När jag stod där och väntade kom en man in och ställde sig alldeles bredvid mig. Plötsligt känner jag hur det luktar sur mjölk blandat med lite stalldoft. Mjölkbonde från Tjörn tänkte jag genast. Såna dofter kände jag aldrig på Apoteken nere i Götet.
Så är det att bo lite lantligt.

Det är helt fascinerande hur olika läkare tänker. Lilla K har säkert fått i sig femton kurer Kåvepenin på sina fem och ett halvt år. Vissa läkare har vägrat skriva ut flytande Kåvepenin med fruktsmak bara för att den är "lika äcklig som den vanliga". Nu fick vi ytterligare en sort. Orala droppar. En endaste liten milliliter behöver hon få i sig per gång. Och det säger de nu??? Efter alla godismutor och hurrarop för att stackaren ska ta medicinen utan att kräkas ut den på golvet. Jag frågade om det var nåt nytt. Nä, sa apoteksmänniskan, det har funnits länge. K har visserligen varit rätt bra på att ta sin medicin men ibland har det varit tätt mellan kurerna och då har det varit lite trixigt. Och så har det funnits ett bättre alternativ hela tiden!

Inatt trodde jag att jag skulle bli tokig. Lilla K kom inspringande till oss och med några hopp med sylvassa hårda knän på mina ben lade hon sig mellan oss. Hon pressade sig intill mig och rätt som det var hade hon slängt upp benen så att de låg över min rygg. Små brännheta ben. Sen börjar hon liksom gurgelhosta rakt in i mitt öra. Stackaren. Det är bara att gå upp ur sängen, hämta tempen och Ipren + muta. Jag lägger mig ner och inväntar John Blund. Han kom inte. I stället börjar också sambon att snarka. Högt snarkar han... What a nuthouse, tänkte jag innan jag till slut somnade av ren utmattning.

I morgon ska det bli kanonväder. Det kan man inte tro nu när allt ligger inbäddat i grå fuktig dimma.

Nu ska jag släpa mig nerför trappan och förbereda middagen.

Inga kommentarer: