lördag 14 mars 2009

Helg

Vi har fått tillbaks vår dator från reparation. De behövde bara byta moderkort (?)
Jag har varit lite nervös för att mina foton skulle vara borta. Mina foton som sambon försökt få mig att säkerhetskopiera. Han sa att han t.o.m hade tänkte köpa den där drömkameran till mig, men avstått just för att han tycker att jag är så slarvig. Det var straffet, tänkte jag. Jag ringde och pratade med firman som skulle laga datorn. Jag ville bara be dem att försöka rädda alla mina foton. Pinsamt var då att jag sade att jag trodde att det var ett mekaniskt fel på datorn. Nu heter det ju inte mekaniskt när det gäller datorer utan att det är fel på hårdvaran, the hardware, så att säga. Hursomhelst så fick vi tillbaks datorn igår och alla bilder var kvar. TJOHO! Aldrig ska jag slarva mer. Jag ska säkerhetskopiera så att jag aldrig någonsin kan förlora mina bilder.

En kille på mitt jobb blev av med alla sina bilder. Detta borde jag givetvis lärt mig av. Han hade varit ute på krogen och blivit drogad. Han hade svaga minnesbilder av att två personer hjälpt honom hem. När han 24 timmar senare vaknar är hans hem länsat på allt av värde. Hans kameror och datorer med alla bilder tagna på semestrar och långresor de senaste 10 åren. Bilder som för alltid är förlorade.

Jag är inte bra på att förlora saker. Häromdagen fick vi vår nya bil. Begagnad men ny för oss. Framförallt mer bensinsnål, vilket är ganska nödvändigt i dessa ekonomiska kristider. Vår gamla bil, en Volvo 745, hade sambon skött som en bäbis.
Den kändes som en gammal trygg soffa. I bagageutrymmet var det inte mycket som inte fick plats. Den har varit med på semstrar och vid flyttar och funkat som surfmobil när det var windsurfingväder. Det var lite ledsamt att säga hej då. Knäppt javisst. Men sån är jag och har alltid varit. Den nya bilen är liten och smidig och framförallt billig i drift. Den blir en jättebra ny kompis. Men den blir liksom inte riktigt lika bekväm,,,

I kväll är det melodifestivalfinal. I love it! Hela grejen är underbar!!! Jag kommer att sitta fastnaglad i soffan och jag kommer inte att missa ett enda bidrag.

Efter melodifestivalen ska jag säkerhetskopiera.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: