måndag 15 december 2008

Julen närmar sig - med stormsteg!

Och jag är inte i närheten av att vara färdig med julklappsinköpen. Tiden springer ifrån mig. Sanningen att säga har jag inte börjat med julklappsinköpen ens. Julafton är om nio dagar. Samma story varje år så jag får skylla mig själv.

Jag funkar nämligen på det sättet. Har jag för gott om tid på mig blir det bara pannkaka av alltihop. Jag måste ha en viss tidspress för att vara effektiv. Det gäller allting. I år har jag ändå överträffat mig själv. Här har gjorts chokladkola, bakats lussekatter och dekorerats pepparkakshus. Observera dekorerat, jag köpte nämligen ett hus med färdiga väggar. Ett nyckelfärdigt pepparkakshus. Tillvalen gör man själv.

Idag är jag hemma med K som är vrålförkyld. Jag är tacksam så länge det inte är kräkasjuka. Det passar inte in i min tidsplan just nu. Med tanke på julklappsinköpen.
Vi har kladdat ner hela köksbänken med med mintkyss-smet och smält choklad. Det är svårare att få bort än vad man tror.

Vad det gäller inköpen så ska vi ha en lite lägre nivå i år. Många jag känner ska göra likadant. Men ljus kan man inte få för mycket av. Varken levande eller konstgjorda. Här gäller det att jaga bort mörkret och depressionerna med mesta möjliga antal lampor. Jag gläds åt att de i år fläskat på mer än nånsin med ljusen i julstaden Göteborg. Vita, blåa, röda, slingor, nät, i granar och på varje stolpe. Underbart.
Själv har jag eldat upp en smärre förmögenhet på värmeljus, blockljus och vanliga vita långa. Ju fler desto bättre.

På nyheterna babblar de om den ekonomiska krisen, eller rättare sagt Den världsomspännande ekonomiska krisen. Det bästa är detta citat från en ekonomisk expert: " Vi ser nu tydligt att vi går in i en lågkonjunktur och att den ekonomiska krisen nu kraftigt fördjupas" Nähä??? Är det inte det vad alla sagt på varenda nyhetssändning hela hösten? Hur djup kan den bli? Jag gissar att den kommer att fördjupas ytterligare ett tag till. Från dessa inslag hoppar man raskt över till nästa. Klimatförändringarna. Fakta blandas med bilder från kalvande isar och isbjörnar som drunknar. Då byter jag kanal.Jag orkar nämligen inte se allt elände.
Jag leker struts och stoppar huvudet djupt ner i sanden en stund för att glömma allt om varsel, vinstvarningar, kriser och isar. Då sätter jag på en skiva, skruvar upp volymen och drömmer mig bort. That's me. Och vi vet ju alla att det kommer att vända uppåt. Förr eller senare.

Inga kommentarer: