onsdag 4 november 2009

En mellandag

En ledig dag. Jag hade kunnat ta en långpromenad eller städat hela huset. Jag har inte gjort något alls. I princip har jag suttit i soffan i två timmar. Om en timme skall lilla K hämtas på skolan, så jag hinner nog inte börja med något heller. Det är ju ingen katastrof precis. Det är bara det att när tiden plötsligt fins är det inte alltid man är så effektiv.

Sambon ska till Frankrike i eftermiddag och kommer hem sent i morgon kväll. Jag har hela dagen på mig. K har beställt pannkakor och popcorn i TV-soffan. Vi ska ha en liten myskväll - bara vi två. Det behövs ibland.

Igår var det någon som avslöjade för henne att tomten inte är på riktigt. Att det bara är nån som klär ut sig. Visst, hon är lite stor för att tro på tomten men å andra sidan tar hon inte skada av att få känna lite magi ibland.

Förra julen såg hon direkt att det var pappa som var tomten och var otroligt besviken över att den riktiga tomten "inte hade tid att komma utan bad pappa att klä ut sig". Det måste vara den sämsta lögnen i världshistorien. Tomtedräkten var en total katastrof. Masken var som hämtad ur en skräckfilm med stora hål för ögonen. Han tog på sig mina svarta solglasögon och hävdade att han hade varit på Bahamas. Jag vet inte vad vi trodde att hon skulle vinna på det men hon hade pratat om Tomten i flera veckor och då har man inte hjärta att avslöja sanningen.

Nu är sanningen avslöjad och vi får skapa mystiken på annat sätt. Tomten kanske kommer i alla fall. Man vet aldrig...


Ho ho ho

Inga kommentarer: