lördag 24 januari 2009

I besparingstider...

...gäller det att hålla i pengarna, som nu efter jul när det ekar i plånboken. Därför tog jag beslutet att färga håret och göra slingor hemma. Ett besök hos frisören à tusen kronor var inte att tänka på.
Sagt och gjort kitet med färg och slingor inhandlades igår och i morse färgade jag håret. sambon hjälpte mig med slingorna, som när allt var färdigt visade sig vara lite mycket åt morotshållet. Jag speglade mig i alla tänkbara slags ljus och kunde konstatera att det fortfarande var morotsfärg och inte med bästa vilja i världen "guldbrunt" som det stod på paketet. Antingen vänjer jag mig eller så får jag helt enkelt göra om eländet en gång till.

Den här veckan har vädret skiftat från blygrått till ljusgrått med mycket inslag av regn, regn och åter regn. Och lite snöblandat blaskregn. Not så kul. Det är inte bara jag som lider av total solbrist. Varje morgon står det bleka svartklädda människor på hållplatserna och fryser. Ingen säger ett ord. Man försöker bara ta sig igenom denna period på året. Tröttheten nästan förlamar och man släpar sig ur sängen på morgonen.
Det börjar i alla fall bli lite ljusare på eftermiddagarna...underbart.

Lilla K har börjat på simskola. Minisim heter det. Jag hoppas att hon också ska våga hoppa från kanten och doppa mer än bara hakan under vatten. Hon ser ut som en tant som inte vågar få vatten i håret. De andra plaskar och hoppar utan att blinka. Men K vill hålla fröken i handen när hon hoppar i. Tusen spänn kostar det att doppa hakan och flyta på en plastkorv och hålla fröken i handen. Kanske blir hon modigare i morgon. Då ska jag gå ut i det regntunga blygråa och in i simhallen med mina morotsfärgade slingor och tänka att det är bra att mina slingor lyser upp lite grann och heja på min lilla K när hon försiktigt kliver ner i vattnet. Precis som en tant.

Inga kommentarer: