tisdag 30 oktober 2012

Rotlös

Så kom dagen jag fruktat så. Huset ska fotograferas inför försäljning. Allt ska rensas undan, alla spår av familjeliv ska döljas och det som varit mitt liv ska plötsligt förvandlas till försäljningsobjekt.
Jag hittar en bunt med foton från en sommar bara några år tillbaka. Foton på en familj på båtsemester. En svunnen tid. Det känns som om det är någon annan på bilderna. Leende sitter vi där och tittar in i kameran. Lyckligt ovetande om vad som väntade oss. En familj i kras.
Jag lägger bilderna åt sidan. Det gör för ont och jag är för trött. Flyttkartongerna fylls med saker från ett gemensamt liv. Tidningspappersinpackade minnen.

Jag har gått sönder. Fallit i bitar. Varit tvungen att skrapa ihop det som varit kvar och sen byggt upp mig själv igen. Bit för bit. Man blir inte densamma, inte riktigt... Det kanske inte är meningen heller. Återuppbyggnaden pågår hela tiden och är långt ifrån färdig.

I 14 timmar orkar jag röja undan allt det som inte får vara med på bild. Fixar och donar... stålsätter mig.
Dagen efter är jag yr av utmattning. Yr av sorg. Kl 10 kommer fotografen och jag står där vid grinden. Helt slut, med tårar som bränner och vill bara fly.
Bilderna blir bra, riktigt bra faktiskt och jag känner mig nöjd. Jag hade inte kunnat göra annorlunda.

Det känns så konstigt att se sitt hem, sina saker i en bostadsannons på nätet. Overkligt och främmande.
Den spruckna drömmen online.

Samtidigt vet jag nu att det kommer att bli bra. Så småningom.
Jag har min lägenhet som ska bli fin. Som jag ska skapa tillsammans med lilla K. Vi får börja skapa nya minnen. Nya traditioner. Ett nytt slags liv. Vi två är också en familj. Bara mindre...
Lilla K. Min skatt och mitt allt.

Det är tomt i lägenheten. Den väntar på mina möbler och att bli målad och fin. På att bli vår.
Nu ekar det när man pratar, men snart hoppas jag att den ska fyllas med liv. Vardagsliv.

Jag har mött änglar. Vänner som packar in mig i bomull och som dämpar mitt fall de där dagarna när allt är svart och svårt...

Jag är stark, liten och skör på en och samma gång.

Maskrosvuxen






Inga kommentarer: